FAQ <Software> Oprogramowanie

Odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące laptopów i oprogramowania. Zanim zadasz pytanie, sprawdź czy rozwiązanie problemu z Twoim laptopem, nie zostało opisane w tym dziale.
Polecamy na początek: FAQ Software - Oprogramowanie, FAQ Hardware - Sprzęt, FAQ Sieci komputerowe

Moderator: Moderator

Awatar użytkownika
slodkit
Administrator
Posty: 2008
Rejestracja: pt, 3 wrz 2010, 13:23
Laptop: Asus K52 JB
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

FAQ <Software> Oprogramowanie

Post autor: slodkit » sob, 4 wrz 2010, 18:18

FAQ - Software - Wszystko na temat oprogramowania w komputerach przenośnych (notebookach, laptopach, tabletach).

Windows (problemy związane z systemem operacyjnym, driverami i systemem plików na systemach Windows): Oprogramowanie (problemy związane z oprogramowaniem i jego konfiguracją): Oprogramowanie do testowania, sprawdzania i odczytu parametrów notebooków:
Ostatnio zmieniony pt, 21 paź 2011, 10:44 przez slodkit, łącznie zmieniany 25 razy.

BliSki
Administrator
Posty: 4317
Rejestracja: pt, 3 wrz 2010, 16:08
Laptop: HP EliteBook + tab
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Rozmazane literki na nowo zainstalowanym systemie operacyjny

Post autor: BliSki » wt, 14 wrz 2010, 10:44

Rozmazane literki na nowo zainstalowanym systemie operacyjnym Windows.

Zmieniamy:
Dla XP:
We właściwościach ekranu/wygląd -> Efekty -> Użyj następującej metody wygładzania krawędzi czcionek ekranowych -> zmieniamy sposób wyświetlania z ClearType na Standardowe.

Dla Visty:
Panel Sterowania -> Personalizacja (lub PPM na pulpit -> personalizuj) -> Kolor i wygląd okien -> Otwórz właściwości wyglądu, aby uzyskać więcej opcji -> Efekty -> Użyj następującej metody wygładzania krawędzi czcionek ekranowych -> zmień sposób wyświetlania z ClearType na Stndardowe ->zatwierdź zmiany.

Dla Windows 7:
Efekt: Obrazek
Wyłączenie trybu Aero Peek w Windows 7

Jeżeli takie ustawienie już było, można wypróbować przeciwnego. Można też całkiem wyłączyć opcję wygładzania czcionek.
Ostatnio zmieniony pn, 15 lis 2010, 20:52 przez BliSki, łącznie zmieniany 3 razy.

BliSki
Administrator
Posty: 4317
Rejestracja: pt, 3 wrz 2010, 16:08
Laptop: HP EliteBook + tab
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: BliSki » ndz, 26 wrz 2010, 20:10

Jakim oprogramowaniem mogę sprawdzić jaki mam procesor w swoim laptopie?

Można to zrobić np.:
Ostatnio zmieniony czw, 1 sty 1970, 02:00 przez BliSki, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
biednybelfer
Moderator
Posty: 1043
Rejestracja: ndz, 5 wrz 2010, 10:59
Laptop: AspireOne P531h-0Bk
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Chełm

Post autor: biednybelfer » śr, 20 paź 2010, 19:51

Nie działająca karta muzyczna Realtek HD Audio

W przypadku kart muzycznych Realteka w wersji HD, po poprawnym zainstalowaniu sterowników ciągle nie mamy dźwięku (w przypadku AC'97 problem ten nie występuje).

Winowajcą jest niepoprawnie zainstalowany sterownik Microsoft UUA Bus Driver for High Definition Audio. Oto jak zainstalować go poprawnie.

Przede wszystkim należy ściągnąć poprawkę kb888111 w wersji przeznaczonej dla naszego systemu. Skąd ją ściągnąć? Bezpośrednio ze strony Microsoftu, lub jeszcze lepiej ze strony Realtek'a, wraz ze sterownikiem High Definition Audio Codecs (spakowanym w zipie). Po rozpakowaniu pliku ze sterownikiem, poprawkę znajdziemy w folderze MSHDQFE.

Zanim zaczniemy cokolwiek instalować, warto odinstalować starą wersję sterowników. Po deinstalacji zaczynamy właściwą instalację - jako pierwszą instalujemy poprawkę kb888111. Proces instalacji jest prosty i nie wymaga szczególnego komentarza. Po instalacji poprawki należy uruchomić Menedżer urządzeń i znaleźć w nim:
Obrazek
Klikamy prawym klawiszem myszy na wpisie z wykrzyknikiem i wybieramy Aktualizuj sterownik....

Teraz pojawi się kreator w którym wybieramy:
Obrazek

Następnie:
Obrazek
Chwilę czekamy aż sterownik do urządzenia zainstaluje się automatycznie po czym klikamy Zakończ.

W tym momencie nasz Menedżer urządzeń powinien wyglądać następująco:
Obrazek
Nowo znalezione urządzenie to właśnie nasz karta muzyczna. Teraz nie pozostaje nam nic innego jak tylko zainstalować wcześniej ściągnięte sterowniki Realtek'a i zresetować komputer. Po resecie możemy cieszyć się dźwiękiem jakości HD ;)

BliSki
Administrator
Posty: 4317
Rejestracja: pt, 3 wrz 2010, 16:08
Laptop: HP EliteBook + tab
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: BliSki » sob, 21 maja 2011, 14:46

Mam problem z uzyskaniem połączenia do sieci internet (przeglądaniem stron) w netbooku ASUS (np. EEE 1005HA) nie widzi sieci. Program Privoxy.

Analiza i rozwiązanie problemu:
Problem pojawił się po odinstalowaniu programu Privoxy, który zgłaszał problemy - mówiąc inaczej powodował błędy systemu.

Niestety ASUS umieszcza na swoim Recovery wiele zbędnego oprogramowania. Dlatego jeżeli ktoś ma problemy z siecią i np. PING np. do google działa, działają komunikatory, działa FTP ale strony WWW (po protokole HTTP) już się nie pokazują, to pytanie jest następujące: Czy został odinstalowany program Privoxy?

Jeżeli program Privoxy jest odinstalowany należy odinstalować także Parental Control (kontroli rodzicielskiej). Aby deinstalacja była możliwa programy muszą być zamknięte.
Należy się także upewnić, że wszystkie procesy Parental Control i Privoxy są także "zamknięte".

Po deinstalacji (prawidłowej) obu programów strony powinny otwierać się prawidłowo.

Źródło i szersza dyskusja w wersji angielskiej: forum.eeeuser.com

BliSki
Administrator
Posty: 4317
Rejestracja: pt, 3 wrz 2010, 16:08
Laptop: HP EliteBook + tab
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: BliSki » czw, 2 cze 2011, 00:12

Jaką wersję Windowsa mam zainstalowaną i do jakiej wersji jest przypisana nalepka licencyjna.

Nalepkę licencyjną można sprawdzić pod adresem: http://d-fault.nl/PIDCheck.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Wątek dotyczący tego tematu: http://forum-laptopy.info.pl/viewtopic. ... 956#p20956" onclick="window.open(this.href);return false;

Tu inny sposób na sprawdzenie czy była zainstalowana wersja 64 czy 32 bity:
KrissTofferr pisze:Skopiować z dysku ntoskrnl.exe albo któryś .dll systemowy i otworzyć go w programie NikPEViewer.exe
W sekcji PE Headers będzie widać Machine [x64 albo i386]

Awatar użytkownika
WILU
Administrator
Posty: 1441
Rejestracja: ndz, 5 wrz 2010, 14:59
Laptop: Lenovo ThinkPad T530
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Tychy

Post autor: WILU » wt, 19 lip 2011, 23:39

W czasie próby instalacji Windowsa XP instalator informuje, że nie może znaleźć żadnych dysków twardych, na których system mógłby być zainstalowany. Co zrobić z tym problemem?

Powodem tej sytuacji jest brak sterowników do kontrolera SATA, przez co dysk twardy podłączony do tego kontrolera jest niewidoczny dla instalatora. Aby zainstalować Windows należy zintegrować sterowniki SATA z płytą instalacyjną systemu.

1.kopiujemy na dysk twardy do katalogu np. instalka całą zawartość płyty instalacyjnej systemu Windows
2.ściągamy z internetu najnowsze sterowniki do kontrolera SATA znajdującego się na płycie głównej i umieszczamy je w jakimś katalogu, np. sata
3.ściągamy i instalujemy program nLite
4.za pomocą programu nLite integrujemy sterowniki
5.jeśli nasza wersja instalacyjna nie ma najnowszego Service Packa, to ściągamy takowy ze strony firmy Microsoft i również integrujemy (dla przypomnienia, najnowsza wersja Service Packa dla XP ma numerek 3)
6.instalujemy windowsa z utworzonej płytki instalacyjnej

Linki do stron ze sterownikami do chipsetów:
1. Intel - ściągamy plik o nazwie Intel Rapid Storage Technology F6 driver diskettes.

Grzechu
Administrator
Posty: 11386
Rejestracja: pt, 3 wrz 2010, 13:25
Laptop: EliteBook 8530w
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Poznań

Re: FAQ <Software> Oprogramowanie

Post autor: Grzechu » sob, 23 cze 2012, 23:10

Partycja recovery a kopia zapasowa.
Wielu użytkowników nadal myli te pojęcia, a warto znać różnice bo ta wiedza jednak czasem się przydaje.
Producenci już nie dodają (nie wszyscy) do nowego laptopa płytki z Windowsem. Jeśli kupiliśmy laptopa z zainstalowanym systemem Windows, na naszym dysku znajduje się zapewnie ukryta partycja recovery. Taka partycja ma swoje plusy i minusy, do plusów na pewno możemy zaliczyć dosyć szybkie (~15 minut) przywrócenie systemu do stanu fabrycznego, oraz fakt, że nie musimy instalować dodatkowo sterowników (niektórzy nadal mają z tym problem). Minusem będzie oprogramowanie od producenta sprzętu, które często nie jest nam potrzebne i bardziej "zamula" system niż nam w czymkolwiek pomaga.
Partycję recovery należy nagrać na płytki (zazwyczaj są to 3 płyty DVD), w razie uszkodzenia systemu i stracenia dostępu do partycji recovery, będziemy w stanie odzyskać system z tak przygotowanych płyt. Dlatego też im wcześniej wykonamy takie płytki tym lepiej dla nas. Podstawową różnicą pomiędzy recovery a kopią zapasową (która też możemy wykonać za pomoca oprogramowania od producenta sprzętu, samego Windowsa, lub zewnętrznych programów takich jak np. Acronis True Image) jest to, że przy recovery, przywracamy system do stanu fabrycznego (takiego jaki mieliśmy przy pierwszym uruchomieniu), na płytki recovery nie zapiszą się nasze prywatne dane, czy programy jakie zainstalowaliśmy w czasie używania laptopa. Nie ma więc znaczenia kiedy wykonamy takie płytki, zawartość płyt będzie zawsze taka sama. Będzie to po prostu system Windows razem ze sterownikami i programami dodanymi od producenta laptopa.

Natomiast gdy wykonujemy kopie zapasową systemu (backup), do obrazu zapisywane są wszystkie dane, które akurat mamy na dysku twardym (o ile robimy backup całej partycji, czy dysku. Można oczywiście robić kopie zapasowe poszczególnych folderów), czyli poza Windowsem będą to nasze prywatne dane, hasła zapisane w przeglądarkach, muzyka, filmy itp.

Zablokowany